بررسی کار آیی تحریم های کنونی ایالات متحده علیه ایران   

به حداقل رساندن تهدیدات بالقوه از جانب ایران: بررسی کار آیی تحریم های کنونی ایالات متحده علیه ایران

نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، شهادت در برابر کمیته بانکداری، خانه سازی و امور شهری سنای آمریکا واشنگتن دی سی بیست و یکم مارس 2007

صبح به خیر. سناتور داد ، ریاست کمیته؛ سناتور شلبی ، عضو ارشد و سایر اعضای متشخص کمیته، از شما به دلیل فراهم آوردن این فرصت برای گفتگو با شما درباره چالش های عمیقی که از جانب ایران متوجه منافع امنیت ملی ما است، تشکر می کنم. من خوشوقتم که امروز به همراه آقای لوی ، معاون وزیر خزانه داری و آقای مارک فالون ، جانشین معاون وزیر بازرگانی در این مکان برای بحث درباره سیاست راهبردی ایالات متحده آمریکا برای مقابله با این چالش ها حضور یافته ام.

موضوع مورد بحث در این جلسه دارای فوریتی بسیار بزرگ برای منافع ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه و جهان می باشد. ما هم اکنون در حال پیشبرد یک برنامه بلند پروازانه در منطقه خاورمیانه از طریق تلاش برای ایجاد ثبات در عراق، فراهم نمودن زمینه های لازم برای برقراری یک صلح پایدار بین اسراییل و فلسطینی ها، توسعه دموکراسی و آزادی در کشورهایی نظیر لبنان و خنثی ساختن ایدئولوژی های افراط گرایانه و تسلیحات خطرناک می باشیم. ما بدون مقابله موفقیت آمیز با چالش های ایجاد شده توسط ایران، نخواهیم توانست در هیچ یک از این زمینه ها به موفقیت کامل دست یابیم.

ایران تحت رهبری افراطی محمود احمدی نژاد، رییس جمهور این کشور، به صورتی مستقیم منافع حیاتی ایالات متحده آمریکا در بسیاری از عرصه ها را به طرق و روش های مختلف مورد تهدید قرار می دهد – بی اعتنایی این کشور به خواستهای جامعه جهانی در زمینه تعقیب برنامه های ساخت تسلیحات اتمی؛ تلاش های آن برای توسعه و گسترش بی ثباتی و هرج و مرج در سرتاسر منطقه، خصوصاً در دموکراسی های تثبیت نشده عراق و لبنان؛ سیاست های این کشور در زمینه سرکوب و اعمال فشار به شهروندان ایرانی؛ حمایت از تروریسم بین المللی و مخالفت دیرینه و خشونت آمیز این کشور با هرگونه طرح صلح در خاورمیانه.

مقابله موثر و کارآمد با این تهدیدات رژیم ایران، دارای اهمیتی برابر با هر چالش دیگری است که امروزه آمریکا در سطح جهان با آن روبرو می باشد. پیروزی برای ما جنبه حیاتی دارد. ماندگاری رژیم ایران، تشدید سیاست های تحریک آمیز و سخنان نگران کننده و تند رهبران این کشور به این معنا است که عدم اقدام یا شکست برای ما یک گزینه نیست. از همین رو پرزیدنت بوش و وزیر خارجه آمریکا، مقابله با سیاست های ایران در سطح کلی منطقه خاورمیانه را جزومهم ترین اولویت های کاری خود قرار داده اند.

خطرات ناشی از رژیم ایران پیچیده و گوناگون می باشند و نیازمند اتخاذ راهکارها و پاسخ های چند رویه و توام با ظرافت از جانب آمریکا می باشند. ما یک استراتژی جامع را طراحی نموده ایم که مبتنی بر رهبری دیپلماتیک آمریکا و تشکیل یک ائتلاف قدرتمند چندجانبه به منظور جلوگیری از دستیابی تهران به اهدافش می باشد. اقدام شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه دوم علیه ایران در این هفته و کوشش های جدید کشورهای مهم جهان برای اعمال فشارهای دوجانبه بر ایران بروشنی نشان دهنده این موضوع است که ما در مسیر صحیحی حرکت می کنیم.

سیاست ما در قبال ایران مشخص و متمرکز است. پیش از هرچیز ما به رژیم ایران نشان داده- ایم که سیاست های تحریک و بی ثبات کننده آن متضمن هزینه های دردناکی برای ایران خواهد بود؛ که از آن جمله محدودیت های مالی، انزوای سیاسی، خدشه دار شدن اعتبار و وجهه این کشور در بلندمدت و وارد آمدن خسارت به منافع ملی اساسی ایران است. اقدام دوم ما که به همان اندازه اهمیت دارد، این بوده که رژیم ایران را قانع کنیم که مسیر سازنده تری نیز برای این کشور وجود دارد.

ما هفته گذشته در نیویورک شاهد تاثیر بخشی هردو عنصر تشکیل دهنده این سیاست ما بوه ایم. در راستای تلاش های ما برای روشن نمودن هزینه های رفتار چالشگرانه آن، من همکاری های نزدیک و تنگاتنگی با همتایانم از کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در زمینه قطعنامه دوم بر علیه رژیم ایران داشتم که ما امیدواریم این قطعنامه در این هفته به اتفاق آراء در شورای امنیت به تصویب برسد. این قطعنامه ادامه قطعنامه 1737 است که در ماه دسامبر به تصویب رسید و فشارهای هدفمند را علیه رژیم ایران در زمینه هایی جدیدی مانند فروش اسلحه، اعتبارات صادراتی و سپاه پاسداران این کشور افزایش می دهد.

در همان حال که ما در تلاش منزوی نمودن رژیم ایران هستیم، به تهران یک راهکار دیپلماتیک را نیز پیشنهاد می نماییم. در متن بیانیه گروه 1+5، ایالات متحده آمریکا مجدداً پیشنهاد تاریخی وزیر خارجه آمریکا، خانم رایس را در ژوئن سال 2006 مبنی بر مذاکره مستقیم با ایران "در هرزمان و هر مکانی" مشروط بر این که ایران کلیه فعالیت های غنی سازی خود را به صورتی کامل و قابل بازرسی متوقف نماید، تکرار خواهد نمود. این پیشنهاد بهترین فرصت برای ایران و ایالات متحده آمریکا است تا نسبت به حل و فصل اختلافات موجود میان خود اقدام نمایند.

استراتژی دیپلماتیکی که من به طور خلاصه به آن اشاره نمودم، بهترین گزینه و راهکار برای کشور ما می باشد. علی رغم خشم و خروش پرزیدنت احمدی نژاد، ایران در برابر فشارهای سیاسی و اقتصادی آسیب پذیر است. برای ما به وضوح پیوسته که استراتژی ما در مواردی مانند از بین بردن احساس تفوق و برتری طلبی رژیم، پریشن حال کردن رهبران بیش از حد به خود مطمئن آن و روشن کردن هزینه های مقابله جویی در حال نتیجه دادن می باشد.

به طور خلاصه این استراتژی دیپلماتیک تنها یکی از جنبه های سیاست کلی ما برای اعمال فشارهای چندجانبه علیه رژیم ایران را تشکیل می دهد. ما هم چنین در سازمان ملل و به صورت دوجانبه با دیگر کشورهای جهان کار می کنیم تا فشارها را بر ایران به منظور وادار نمودن این کشور به دست برداشتن از برنامه های دستیابی به تسلیحات اتمی افزایش دهیم. در نتیجه این تلاش ها، اکنون یک ائتلاف بزرگ جهانی شکل گرفته است که از ایران می خواهد تا برنامه های اتمی اش را به حال تعلیق در آورد. علاوه بر این ما به تلاش هایمان برای وادار نمودن رژیم ایران به قطع حمایت هایش از تروریسم و افراط گرایی ادامه می دهیم و در عین حال سطح ارتباطات و همکاری هایمان با مردم ایران را گسترش می دهیم. در نهایت ما دو ناو هواپیما بر نیز در خلیج فارس مستقر نموده ایم تا بدین وسیله به متحدانمان در جهان عرب اطمینان خاطر بدهیم که این منطقه برای ما دارای اهمیتی حیاتی است و گامهایی نیز برای مقابله با اقدامات مخرب ایران در عراق برداشته ایم.

امروز من میل دارم جزییات بیشتری درباره اقداماتمان برای افزایش فشار بر رژیم ایران به منظور دست برداشتن از سیاست های بی ثبات سازی و نیز توسعه ارتباط با مردم ایران ارائه نمایم.

مسئله اتمی

ایالات متحده آمریکا و همگی اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد، حق ایران برای دستیابی به انرژی اتمی صلح آمیز و غیرنظامی تحت قانون منع گسترش سلاح های اتمی (NPT) را به رسمیت می شناسند. بااین حال این حق متضمن مسئولیت هایی نیز هست که مهم ترین آن ها تعهد قانونی به عدم تعقیب دستیابی به سلاح های اتمی و همکاری با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) می باشد.

رژیم ایران فرصت کافی در اختیار داشته که پرسشهای مربوط به فعالیت های اتمی خود را روشن کند. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال 2003 تا کنون از ایران خواسته است تا به تعهداتش در چهارچوب پیمان NPT پایبند باشد. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز چندین بار – در مارس سال 2006 و مجدداً در ژوییه همان سال– از ایران خواسته است تا کلیه فعالیت های غنی سازی و فعالیت های مرتبط با پردازش مجدد خود را به حال تعلیق در آورد و با بازرسی های جاری IAEA همکاری به عمل آورد.

با این حال ایران تمامی این درخواست ها و هم چنین مجموعه مشوق های سخاوتمندانه ای را که گروه 1+5 در ژوئن گذشته به این کشور پیشنهاد نمود، نادیده گرفته است. شورای امنیت سازمان ملل در قبال این بی اعتنایی های آشکار رژیم ایران به تعهدات بین المللی اش در مورد برنامه های اتمی این کشورچاره دیگری جز تصویب قطعنامه 1737 به اتفاق آراء نداشت. و در مقابله با ادامه سرپیچی های ایران، ما انتظار داریم که شورای امنیت سازمان ملل به زودی قطعنامه دوم بر علیه این کشور را به تصویب برساند و فشارهای هدفمند را بر رژیم ایران افزایش دهد.

در حالی که پرزیدنت احمدی نژاد به تحقیر کوشش های شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه می دهد وقطعنامه های شورا را "ورق پاره" نامیده است، ما شاهد عزم روزافزون جامعه بین المللی برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی بوده ایم. ما این روند را در همکاری بی سابقه با متحدان اروپایی خود در شورای امنیت مشاهده می کنیم – یک کشور اخیرا این همکاری را به عنوان "بهترین نوع طی مدتی بیش از یک دهه" نامیده است. ما نشانه های این موضوع را در تمایل روسیه و چین به موافقت سریعترشان با مفاد قطعنامه دوم و در تلاش های هماهنگ جامعه جهانی، هم در اجرای قطعنامه 1737 و هم در اعمال فشارهای اقتصادی بر ایران در خارج از شورای امنیت شاهد هستیم. آقای لوی با عمق بیشتری به شرح این فشارهای اقتصادی خواهد پرداخت.

بخش انرژی

طی هفته های اخیر ما به صورتی جدی با شرکت ها و کشورهای مربوط در سطوح بالا درباره سرمایه گذاری های بالقوه آن ها در بخش نفت و گاز ایران تماس گرفته ایم. ما با روشن نمودن مخالفت خود با این معاملات، تاثیر منفی را که این معاملات می تواند درتلاش های بین المللی برای حل مسئله هسته ای داشته باشد و نیز پی آمدهای بالقوه آنها را از نظر قوانین خودمان مورد تاکید قرار داده ایم. اغلب این سرمایه گذاری ها در مرحله بحث و مذاکره باقی مانده اند. نحوه بر خورد ما این است که از نهایی شدن این معاملات جلوگیری نماییم. به طور کلی ایران همچنان با مشکلات بزرگی در زمینه جذب سرمایه های خارجی در بخش هیدروکربور خود روبرو می باشد و طی سال های اخیر تنها تعداد بسیار کمی از کمپانی ها متعهد به توسعه منابع نفت و گاز ایران شده اند. برخی از موافقتنامه های قبلی بویژه در ارتباط با توسعه میدان نفتی آزادگان به هم خورده اند. رفتارهای خود ایران موجب ایجاد این وضعیت شده است، با این حال قانون ILSA/ISA نیز نقش مهمی در ایجاد فضای منفی سرمایه گذاری در ایران داشته است.

ما در سال گذشته با همکاری کنگره آمریکا قانون تحریم های ایران و لیبی (ILSA) را که در راستای تلاش های موفقیت آمیز دیپلماتیک و اقتصادی ما اکنون تنها تبدیل به قانون تحریم ایران (ISA) شده استً تمدید نمودیم. ISA نقش بسیار مهمی در زمینه تاکید ما بر نگرانی هایمان در مورد ایران و عواقب بالقوه سرمایه گذاری در این کشور به کشورها و کمپانی های خارجی داشته است. همان گونه که اشاره نمودم، ما معتقدیم که قانون ILSA/ISA یکی از عوامل موثر در عدم موفقیت های اخیر ایران در زمینه جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش نفت و گاز این کشور بوده است.

سد کردن جاه طلبی های منطقه ای ایران

ما در زمینه مقابله با جاه طلبی های منطقه ای ایران نیز اقداماتی انجام داده ایم. ایران به حمایت مرگبار خود از گروه های شبه نظامی دستچین شده شیعه در عراق برای کشتن سربازان آمریکایی و انگلیسی وهمچنین مردم بیگناه عراق می ادامه می دهد. ما خطوط قرمز خود را به تهران اعلام و روشن نموده ایم که این رفتار غیرقابل قبول است. همان گونه که پرزیدنت بوش در ماه ژانویه اعلام داشت، نیروهای ما در عراق اقدام خواهند کرد تا کار شبکه هایی را که اسلحه برای گروه های عراقی فراهم می نمایند فارغ از ملیت آن ها، مختل سازند. این اقدامات در راستای اختیاراتی است که توسط شورای امینت سازمان ملل و دولت عراق به نیروهای چندملیتی (MNF-I) درعراق داده شده است تا هر اقدامی را که برای ایجاد امنیت و ثبات در عراق لازم می دانند، انجام دهند. حمایت از نیروهای ما در عراق – و هم چنین شهروندان عراقی – در برابر این حملات، از وظایف و مسئولیت های مسلم ما به شمار می رود. در عین حال ما از دولت عراق در تلاش هایش برای ایجاد ثبات و امنیت در عراق حمایت می کنیم. حضور ایران در کنفرانس دهم مارس در شهر بغداد، موجب رضایت و خرسندی ما است و ما امیدواریم که تهران نقش سازنده ای را در حمایت از ایجاد امنیت و ثبات در عراق آغاز کند.

خارج از عراق نیز ما در حال همکاری با کشورهای فرانسه، عربستان سعودی، مصر و اردن در زمینه نشان دادن حمایت همه جانبه خود از دولت دموکراتیک و منتخب سینیوره، نخست وزیر لبنان می باشیم و در عین حال با همکاری متحدان اروپایی و منطقه ای خود تلاش می نماییم تا تحریم تسلیحاتی اعمال شده توسط قطعنامه 1701 شورای امنیت را اجرا کنیم و مانع از ارسال مجدد تسلیحات توسط ایران وسوریه برای گروه حزب الله شویم. ما دوناو هواپیمابر را نیز در خلیج فارس مستقر نموده ایم تا بدین وسیله برای دوستانمان در دنیای عرب این اطمینان خاطر را فراهم نماییم که این منطقه برای ما دارای اهمیتی حیاتی است. در سطح منطقه ای نیز خانم رایس، وزیر خارجه آمریکا، در پاییز گذشته رشته مذاکراتی را با متحدان ما در GCC و هم چنین کشورهای مصر و اردن در مورد نگرانی های مشترک مانند تهدیدات ناشی از ایران آغاز کرد که همچنان ادامه دارد.

این اقدامات در کنار تلاش های دیرینه ما برای توسعه صلح و ثبات در منطقه و ایجاد اطمینان خاطر برای متحدان ما مانند اسراییل، نشان دهنده پیشرفت و تکامل طبیعی تلاش های ما در زمینه تاکید بر عزم راسخ جامعه بین المللی برای مقابله با بی اعتنایی های ایران به قوانین بین المللی و مقاصد این کشور برای تسلط بر منطقه است. تمامی این اقدامات ما موثر بوده اند و ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری منزوی شده و تحت مراقبت شدید تر جامعه جهانی قرار دارد.

تروریسم

تهران برای مدتی دراز مهم ترین حامی دولتی تروریسم در جهان بوده است؛ رژیم ایران مسئولیت کشته شدن شمار زیادی از آمریکاییان را در دهه های 1990 و 1980 بر عهده دارد. همان گونه که ما هفته پیش شاهد بودیم، ایرانی ها در بمب گذاری ساختمان انجمن ارتباطات دوجانبه آرژانتین – اسراییل (AMIA) در بوئنوس آیرس در سال 1994 دست داشته اند. ایالات متحده آمریکا تلاش های خود را برای شناسایی و محاکمه تمامی ایرانیانی که در فعالیت های تروریستی دست دارند – مانند کوشش های دولت آرژانتین برای اجرای عدالت در پرونده انفجار ساختمان AMIA – ادامه خواهد داد. علاوه بر این وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا نیز با توجه به نقش ایران به عنوان مهم ترین پشتیبان مالی تروریسم جهانی، از کلیه دولت ها و موسسات مالی بین المللی خواسته اند تا از دستیابی اشخاص و سازمان های مشکوک ایرانی به اعتبارات مالی جلوگیری نمایند. ما از طریق این فعالیت ها و اقدامات داخلی خود، در حال از بین بردن توانایی های ایران برای حمایت از گروه هایی مانند حزب الله و حماس و همچنین افزایش هزینه های سیاسی حمایت از این گروه ها برای ایران هستیم.

برقراری ارتباط با مردم ایران

همان گونه که پرزیدنت بوش و وزیر خارجه آمریکا بارها تاکید نموده اند، مشکل ما تنها با رژیم ایران است، نه مردم آن کشور. بخشی از طرح ما برای آغاز دور جدیدی از روابط میان ایرانیان و آمریکاییان، تقویت ارتباط ما با مردم ایران است. گرچه ما اکنون قادر به برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با ایران نیستیم، اما می توانیم در زمینه از بین بردن اختلافات و فاصله ها بین مردم دو کشور تلاش نماییم. از همین رو ما علاوه بر تلاش های دیپلماتیکمان برای وادار نمودن تهران به تغییر سیاست های خارجی اش، برنامه ای را نیز برای افزایش ارتباط بین مردم ایران و آمریکا آغاز نموده ایم. ما در ماه ژانویه تیم ملی کشتی آمریکا را برای شرکت در مسابقات کشتی به ایران اعزام نمودیم و هم چنین زمینه های ورود صدها ایرانی به ایالات متحده را به موجب طرح های مبادله فراهم نموده ایم. ما از ورزشکاران، هنرمندان، رهبران مذهبی و سایر آمریکایی ها خواسته ایم تا به ایران سفر نمایند و بدین وسیله موجب گسترش و توسعه درک و آشنایی متقابل بین ایرانیان وآمریکاییان شوند. ما از طریق برنامه های رادیویی و تلویزیونی گوناگون به زبان فارسی، مستقیماً در حال برقراری ارتباط با مردم ایران و روشن ساختن سیاست های خود برای آنها هستیم.

ما به طور همزمان به تلاش های خود برای گسترش جامعه مدنی در ایران ادامه می دهیم. رهبران ایران همواره ادعا می کنند که انرژی اتمی حق مسلم ایران است. ما ضمن به رسمیت شناختن این حق را - در چهارچوب تعهدات ایران به موجب قانون NPT –، معتقدیم که مردم ایران باید ازحق مسلم آزادی بیان، دادرسیهای قضایی شفاف و سالم و آزادی در انتخاب رهبران کشور از میان نامزد هایی با دیدگاه ها و عقاید مختلف برخوردار باشند. متاسفانه پیشینه کار رژیم در داخل کشور با خواسته ها و اهداف مردم ایران مطابق نیست. ما برای تغییر این وضعیت در تلاش هستیم.

در نتیجه بودجه سخاوتمندانه تخصیص داده شده توسط کنگره، ما توانسته ایم برنامه های گسترده ای را در زمینه های دموکراسی، آموزش و فرهنگ اجرا نماییم و هم چنین بر حجم فعالیت ها وتلاش هایمان به منظور فراهم نمودن اطلاعات و اخبار آزاد برای مردم ایران بیفزاییم. برنامه های ما به روی تمامی کسانی که متعهد به توسعه دموکراتیک و صلح آمیز در ایران باشند گشوده است. هدف این برنامه ها حمایت از بخش های مختلف جامعه ایران از طریق توسعه و گسترش حقوق بشر و آزادی های مذهبی؛ ایجاد جامعه مدنی؛ بهبود نظام قضایی؛ دسترسی پذیری و حکومت قانون و فراهم نمودن زمینه های درک عمیق تر فرهنگ، ارزش ها و عقاید خودمان می باشد.

البته با توجه به فضای سیاسی سرکوبگر ایران، دشواری پیشرفت به سوی اهدافمان را پیش بینی می کردیم. با وجود این ما در حال جرکت به جلو هستیم و مردان و زنان شجاع بسیاری در حال تلاش برای توسعه حقوق اساسی مدنی و اجتماعی و نشان دادن ضرورت گفت و شنود سیاسی می باشند. ما امیدواریم که در بلندمدت، ایجاد یک فضای سیاسی باز– و نه سرکوبگرا – موجبات تغییر در رفتار دولت ایران را فرهم خواهد کرد.

نتیجه گیری

ایالات متحده آمریکا به راه حل دیپلماتیک در برابر چالش های به وجود آمده از جانب ایران پای بند است. این کار به صبر و پایداری نیازدارد.

ما از هیچ کوششی برای بهبود روابط بین ایران و آمریکا دریغ نمی کنیم. اما این امر بدون تغییر در سیاست های رژیم ایران امکان پذیر نیست. رایس، وزیر خارجه، در ژوئن سال 2006 با اعلام این که در صورت تعلیق غنی سازی به صورتی قابل تحقیق از طرف IAEA ، حاضر است در کنار همتایان خویش از روسیه، چین و متحدان اروپایی ما در مذاکرات مستقیم شرکت کند، یک فرصت فوق العاده در اختیار ایران گذاشت. این پیشنهاد هنوز هم به قوت خود باقی است و ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا این نکته را برای رژیم ایران روشن کنیم که بهترین راه برای تضمین امنیت آن عمل کردن به تعهدات بین المللی خود در رابطه با برنامه اتمی است، نه نادیده گرفتن این تعهدات.

منبع: سایت وزارت امور خارجه ایالات متحده

لینک
۱۳۸٦/۱/٢٥ - سيد کريم